Vevőközpontú marketing

Vevőközpontú marketing

Térkép a hülyeséghez

/Hogyan igazodhatsz el a kognitív torzítások dzsungelében?/

2018. október 19. - informedia

Előző cikkünkben a kognitív torzításokról írtunk, melyek agyunk működésének kikerülhetetlen velejárói. Igaz, hogy kikerülhetetlenek, ugyanakkor nem árt ismerni saját észjárásunkat, ha nem akarjuk azt, hogy mások könnyedén manipuláljanak minket. A pszichológusok által néven nevezett kognitív torzítások száma közel 200, ezért előfordulhat, hogy el se kezdjük átrágni magunkat rajta, de ha van valamiféle csoportosítása ezeknek a szindrómáknak, akkor szívesebben tanulmányozzuk őket - ez is egy kognitív torzítás… Lássuk, hogyan lehet térképet szerkeszteni a hülyeségünkhöz?

 original.jpg

 

Alapvetően négy okra vezethetők vissza a kognitív torzítások, így azok négy csoportba oszthatók. Mindegyiknek a hátterében az áll, hogy agyunk kapacitása korlátozott, noha mi úgy éljük a hétköznapjainkat, hogy azt hisszük, észnél vagyunk.

  • Az első típusba azok az effektusok tartoznak, melyeknek oka a túl sok információ.
  • A másodikba éppen azok, melyeket a túl kevés információ vált ki.
  • A harmadik típus a gyors döntéseket szolgálja.
  • A negyedik pedig az emlékezet kímélését szolgálja.

 

Nézzük kicsit még részletesebben!

(De egy-egy típushoz nem írunk 5-6 elemnél többet, hogy átlátható maradjon!)

 

1) Ha túl sok az információ, akkor hajlamosak vagyunk...

  • - azokat a dolgokat észrevenni, amit már ismerünk, vagy nagyon sokszor ismétlődnek,
  • - arra figyelni, ami bizarr, vicces, vagy képszerű,
  • - csak a változásokat figyelni,
  • - azokat a részleteket észrevenni, melyek a meglévő elképzeléseinkbe illeszkednek,
  • - mások hibáit jobban észrevenni, mint a sajátunkat.

 

2) Ha túl kevés a hasznos információ, akkor hajlamosak vagyunk...

  • - kipótolni a hiányt sztereotípiák, általánosságok vagy régi emlékek alapján,
  • - összefüggő történeteket és rendszereket látni az összefüggéstelen adatok között is,
  • - a hiányos ismeretek kipótlásánál inkább olyan dolgokra vagy emberekre gondolunk, akiket szeretünk,
  • - leegyszerűsíteni a lehetőségeket, és a számokra figyelünk ilyenkor,
  • - azt hinni, hogy tudjuk, mások mit gondolnak,
  • - rávetíteni a jelenlegi lelkiállapotunkat a múltra és a jövőre.

 

3) Ahhoz, hogy gyorsan tudjunk dönteni és cselekedni, azt kell hogy higgyük, hogy...

  • - képesek vagyunk áttörést elérni, és fontos, amit teszünk,
  • - olyan valaki van előttünk, akivel azonosulni tudunk,
  • - a feladatba már időt és energiát fektettünk,
  • - a döntésünknek nem lesznek visszavonhatatlan következményei, ha hibázunk,
  • - csak néhány egyszerű opció közül kell választanunk.

 

4) Mikor a tanulságok elraktározásáról van szó, a memóriánk hajlamos...

  • - az eseményeknek és listáknak csak a kulcsfontosságú elemeit elraktározni,
  • - mást elraktározni, ha másképp történtek a dolgok,
  • - eltekinteni bizonyos részletektől, hogy általánosíthassunk,
  • - átalakítani az emlékeket, miután megtörténtek.

 

És most mindezt foglaljuk össze egy infografikában!

Ez tehát a térkép a "hülyeséghez"...

kognitiv_1.png

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vevokozpontumarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr6614311117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása