Kép: Matty Mode Facebook oldala
Ez a hír önmagában is megérne egy külön posztot, de inkább kapcsoljuk össze a jó szakember választásának örök dilemmájával. Az a tény, hogy egy egész kórházi, egészségügyi rendszert át tudott verni egy alap képzettséggel rendelkező parkolóőr, azt “bizonyítja”, hogy rendkívüli módon ki vagyunk szolgáltatva a megvezethetőségnek.
Ha egy képzetlen csaló szélhámos át tudja verni egy magánkórház dolgozóit, akik pedig szakembernek számítanak azon a területen, akkor hogyan várhatjuk el mi magunktól, hogy jó szakembert válasszunk egy olyan szektorban, amelyben laikusok vagyunk?
Marketing-kommunikációs blog lévén - példának okáért - hogyan válasszunk jó marketing-szakértőt? Vagy éppen autószerelőt, festőt, kőművest vagy fogorvost?
Mert hogyan is lennél képes igazán jó szakembert választani egy olyan területen, ahol te amatőr vagy? Honnan tudhatod, hogy mit kell kérned, mit kell kérdezned, mit kell elvárnod egy olyan feladatnál, amely számtalan szakmai buktatót rejthet magában?
Erről a problémáról szól a Dunning-Kruger hatás.
Angolosok előnyben!
A lényege röviden az, hogy nagyon sokan képtelenek belátni hozzá nem értésüket, mivel nem tudnak különbséget tenni hozzáértő és hozzá nem értő között. Sokszor az amatőrök biztosabbnak érzik magukat a szakértőknél és ezáltal rendre rosszul választanak.
A Dunning–Kruger-hatás az a jelenség, amikor minél kevesebbet tud valaki egy adott dologról, annál inkább hajlamos túlbecsülni a saját tudását.
Saját vakságuk miatt rossz embert, rossz céget választanak, mert túlzottan is elhiszik magukról, hogy értenek hozzá, mivel
- hajlamosak túlbecsülni a saját képzettségüket,
- nem képesek felismerni, ha más ért hozzá,
- nem képesek felismerni, hogy ők maguk mennyire nem értenek hozzá.
Ez a hatás egyféle vakfoltként jelenik meg a döntéshozatal folyamatában és végül rosszul választanak.
Pedig, “csak” annyit kellene tenniük, hogy
- alaposan utánajárnak az adott területnek (egy két óra utánaolvasás csodákra képes),
- utánanéznek az embereknek, cégeknek, hogy mennyire átláthatók,
- személyes és leinformálható referenciát kérnek és le is ellenőrzik azokat,
- előre tisztázzák közösen, hogy mi fog történni, mit kapnak a pénzükért,
- részletes, kötbéres szerződést kötnek.
Ha a fenti felsorolás nagy részét megtennék, kikerülnének a Dunning-Kruger hatás csapdájából. Parkolóőrünk esetében például nem fogadnák el azt a kamu magyarázatot a papírok hiányára, hogy emberünk ugyan a Johns Hopkins Orvosi Egyetemen végezte a tanulmányait és természetesen rendelkezik az orvosi kamara és a román egészségügyi minisztérium engedélyével, de azt a kamara leterheltsége miatt még nem tudták kiállítani számára.
+1 javaslat
Minél több, részletes és hasznos információt adunk a leendő vevőinknek magunkról, a szolgáltatás részleteiről, a szolgáltatás hatásairól, a várható eredményekről és arról a boldogságról, amit közös együttműködés után fog érezni, annál jobban fog vonzódni hozzánk.
Forrás:
https://index.hu/kulfold/2019/02/06/matteo_politi_matthew_mode_roman_alorvos_plasztikai_sebesz/
https://hu.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-hat%C3%A1s