Vevőközpontú marketing

Zuckerberg és egy pár túrabakancs

- avagy a Facebook adatlopási ügye

2018. május 05. - informedia

Egy hét alatt bukni 50 milliárd dollárt nem kis dolog. Ennyit vesztettek az értékükből a Facebook részvényei 2018 márciusában az adatlopási ügy eszkalálódásával. Az, hogy a magánéletünkkel kapcsolatos adatokat dolgoz fel a Facebook és a Google, az eddig is ismert volt. Mi áll a mostani botrány hátterében?

facezucker.png

Nemrég vettem egy pár túrabakancsot. Előtte hetekig nézegettem a megfelelő weboldalakat, rákerestem a guglin, végül döntöttem, és megvettem a megfelelőt. Volt egy lényeges oka annak, hogy a tavaszi túraszezon előtt időben rászántam magam a vásárlásra: az első internetes keresés után a böngészőm állandóan túrabakancsos reklámokat tett elém, így segített abban, hogy forrón tartsam a témát. Utólag is köszönöm! Az más kérdés, hogy már rég megvettem a bakancsot, mikor még mindig ezek jöttek elém, valaki elfelejtett szólni a Google-nak, hogy megvannak a bakancsok, nem kell a reklám tovább. Sebaj, majd valamikorra ez a funkció is le lesz programozva: a bankom szól a Google-nak, hogy küldjön rám más reklámokat!

De mi köze ennek Zuckerberg szenátusi meghallgatásához?

A fenti esetet alapul véve hálásak is lehetnénk az adatainkat rögzítő és folyton értelmező Nagy Testvérnek, aki gondoskodik arról, hogy bakancsos reklámok pattanjanak fel előttünk, ha egyszer túrázni szeretnénk, és ne folyton úszószemüveget reklámozzanak nekünk, ha sohasem úszunk.

Az ember digitális és nem digitális szokásainak követése csak részben a felhasználók érdeke. A nagyvállalatoknak és a politikának még több érdeke fűződik ahhoz, hogy véleményünket és vágyainkat ismerje. Indirekt logikával élve bátran megválaszolhatjuk a kérdést:

"Ha a technológia lehetővé teszi a nagyvállalatok és a politikusok számára azt, hogy minél több adathoz hozzájussanak rólunk, akkor nemet fognak-e mondani erre erkölcsi megfontolások alapján?"

A másik kérdés:

"Ha tisztában vagyunk azzal, hogy minden lépésünket figyelik, akkor nem a mi felelősségünk-e azt szabályozni, hogy mit osztunk meg magunkról és mit nem, vagyis milyen digitális lábnyomokat hagyunk magunk után?"

pexels-photo-97509.jpeg

A botrányról röviden

Amíg a fenti két kérdésre érlelődik bennünk a válasz, tekintsük át a tényeket az elmúlt hetekben a Facebook körül kialakult adatlopási botránnyal kapcsolatban.

A bilit egy Christopher Wylie nevű ember borította ki, aki a Cambridge Analytica nevű adatbányász cég alkalmazottja. A cég politikai profilokat épített, amik segítettek az amerikai elnökválasztási kampányban és a Brexit szavazáson is megfelelő politikai üzenetek célbajuttatásában. Ezáltal a választók befolyásolására is alkalmasak volt ez az értékes adatbázis. A Cambridge az adatokhoz egy moldovai származású programozó, Aleksandr Kogan által jutott, aki kifejlesztette a "This Is Your Digital Life" nevű appot, melynek segítségével tudományos disszertációjához gyűjtött adatokat. A disszertáció témája az volt, hogy az emberek csetüzeneteikben hogyan használják az emojikat érzelmeik kifejezésére. (Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy ki gondolta volna Einstein után 100 évvel, hogy tudósok ilyenekről fognak tudományos cikkeket közölni…)

Végül az adatok - és feltételezhetően az üzenetek szövege is a Cambredge Analytica kezébe került. A kongresszusi meghallgatás során most pedig azt próbálják meg kideríteni, mekkora a felelőssége mindebben a Facebook vezetőinek. Ők - élen Zuckerberggel - természetesen nagyon bűnbánóak, és már előre félnek - no nem a börtöntől - hanem attól, hogy szende arckifejezéssel bocsánatot kell majd kérni a felhasználóktól, mert nem vigyáztak eléggé az adataikra miközben dollármilliárdokat kerestek.

Ennek ellenére a Facebook marad az, ami eddig: az egyik leghatékonyabb marketing eszköz, amit érdemes arra használni, amire való. A fenti két kérdésre pedig itt a válaszunk:  

"Nem, nem lesznek etikusak az óriáscégek, ha nem ellenőrzik, vagy szabályozzák őket, és igen, a mi felelősségünk, ha nem olvassuk el az apróbetűs részeket…"

https://globalnews.ca/news/4143810/aleksandr-kogan-this-is-your-digital-life-messages/

pexels-photo-433617.jpeg

A bejegyzés trackback címe:

https://vevokozpontumarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr813894080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.